poniedziałek, 24 grudnia 2012

Postacie

Zanim stworzysz sobie postać do Fate Core, warto zastanowić się nad kilkoma sprawami. Podręcznik podstawowy dość jasno wyjaśnia co sprawi, że gra będzie udana.

Bohaterowie nie powstają w próżni. Zanim gracze stworzą bohaterów, najpierw przygotowują świat gry. Decyzje na tym etapie są proste - w jakiej konwencji będzie się gra toczyła, jakie problemy mają gracze do rozwiązania, gdzie będą odbywać się przygody, kto w danym świecie mieszka. Ustalając takie podstawowe parametry, gdzie gracze i prowadzący mogą znaleźć sobie ciekawe miejsce do grania. Na tym etapie opis świata wygląda trochę jak podsumowanie książki na tylnej części okładki.

Tworzenie postaci doda dużo elementów do tworzonego świata gry. Jeśli gracz wybierze granie np. gladiatorem (i grupie taki wybór nie przeszkadza), to własnie powstał w świecie gry nowy krwawy sport, ze swoimi zawodami, arenami, zakładami, ulubieńcami tłumów etc. Jeśli gracz choruje na Czarną Ospę, to może się okazać, że choroba dziesiątkuje królestwa. Tworzenie bohatera jest sygnałem dla prowadzącego, czego gracz chce od gry. Postacie nie są ważne, one tak naprawdę istnieją tylko na papierze. Ważni są gracze, którzy decydują co chcą w nadchodzącej grze.

Żeby Fate zadziałał, bohaterowie powinni być: kompetentni, proaktywni i melodramatyczni.

Kompetencje oznaczają, że postacie potrafią sporo. Jak się do czegoś zabierają, to jest duża szansa, że sobie poradzą. A jeśli są w danej dziedzinie ekspertami, to robią naprawdę dobre wrażenie. Dlaczego nie można sobie zagrać np. synem sołtysa? Bo gracze powinni nie bać się ryzyka. Powinni być proaktywni.

Proaktywność postaci w Fate oznacza branie przeznaczenia (nomen omen) w swoje ręce i podejmowanie wyborów. Siedzenie i czekanie nie wchodzi w rachubę. Po to gracze mają kompetentne postacie, żeby wycisnąć z gry jak najwięcej. Granie zapobiegawcze, ostrożne do granicy paranoi, odwlekanie konfrontacji, czekanie aż przeciwnicy wykonają jakiś ruch to wszystko zmniejszy potencjał Fate.

Melodramat to ostatnia składowa dobrze stworzonej postaci. W grze nie liczy się tylko jak dobrze sobie radzisz z przeciwnościami. Warto dodać życie emocjonalne, nadzieje, pasje, plany etc. Inna sprawa, że gra przyniesie postaci więcej przygód niż przeciętnemu mieszkańcowi świata. Gracze powinni zdawać sobie sprawę, że ich codzienność pełna będzie strzelanin, romansów, sobowtórów, pomylonych listów, niesamowitych opowieści zza grobu.W Fate nie liczy się realizm, liczy się dramaturgia.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz