czwartek, 27 grudnia 2012

Przewodnik dla początkującego gracza

Ten wpis obejmie niemal wszystko z rozdziału "The Basics" Fate Core. Po jego przeczytaniu możesz śmiało być graczką/graczem w nadchodzącej grze.

Co to jest Fate

Fate to gra fabularna. W grę tego typu gra się z kilkoma znajomymi. Jeden z uczestników jest prowadzącym (przedstawia sytuację), reszta graczy wybiera sobie po jednej postaci (bohaterów tejże sytuacji). Gra odbywa się przez dialog pomiędzy graczami. Reguły gry i kości służą do dodatkowego wzbogacenia gry o wyzwanie i nieprzewidywalność.

Do gry potrzebujesz:

  • kilku znajomych, jeden z nich zostaje prowadzącym,
  • kartę postaci dla każdego bohatera i papier na notatki,
  • kości Fudge, najlepiej jeden komplet na gracza. Kości Fudge to specjalnie oznaczone kości sześcienne (takie jak do Chińczyka). Na dwóch ściankach są minusy, na dwóch plusy, na pozostałych dwóch nie ma symboli. Komplet składa się z czterech takich kości.
  • znaczniki do zaznaczania ile dany bohater ma przeznaczenia (fate points). Ok. 30 takich znaczników to standard - mogą to być monety, guziki, paciorki, nawet zwykłe karty do gry (przy czym liczy  się tylko ilość a  nie wartość kart).
  • jeszcze więcej papieru na notatki, zakładki indeksujące etc.

Używanie kości
Gdy prowadzący poprosi o rzut, gracz zbiera 4 kości, rzuca i sprawdza wynik (sumę na kościach) . Każdy wyrzucony plus to +1, każdy minus to -1, każde puste pole to zero. Ponieważ kości są 4, wynik będzie oscylował między +4 (najlepszy możliwy) do -4. Najczęściej będzie to -1, 0 lub +1. Prowadzący doda wynik do odpowiedniej umiejętności i określi czy dana akcja się powiodła.

Drabinka
Przykładowo, jeśli że gracz testuje umiejętność Spostrzegawczość, którą postać ma na świetnym poziomie. Prowadzący określił, że trzeba uzyskać wynik dobry. Gracz wyrzucił na czterech kościach +1,0,-1,-1. Suma wynosi -1. Z poniższej tabelki, nazywanej drabiną (szczeble sukcesu) wynika, że świetny(+4) -1 daje dobry (+3).Postać osiągnęła więc poziom dobry, tym samym zdając test.

+8  Legendarny
+7  Epicki
+6  Fantastyczny
+5 Wspaniały
+4  Świetny
+3  Dobry
+2  Niezły
+1  Średni
0  Przeciętny
-1  Słaby
-2  Tragiczny

Całość tłumaczenia poszczególnych poziomów (szczebli) z faterpg.net.


Przeznaczenie
Punkty przeznaczenia to najważniejszy zasób, jaki posiadają gracze. Dzięki przeznaczeniu mogą oni wpływać na przebieg gry. Aby móc wydać przeznaczenie, potrzebny jest aspekt (postaci, przeciwnika, sceny, lokacji, świata). Gdy gracz wywołuje (invoke) aspekt, płaci jeden punkt ze swojej puli przeznaczenia i może albo dodać do swojego wyniku +2 albo przerzucić wszystkie kości (zależnie od tego co bardziej mu pasuje). Aspekt musi w kontekście pasować do rozgrywanej akcji.
Jeżeli nie ma pasującego do gry aspektu, można  dodać nowy aspekt do sceny, płacąc jeden punkt przeznaczenia (i użyć go od razu tak samo jak przy wywołaniu).
Za pomocą przeznaczenia gracze mogą też dodawać elementy do świata gry. Taki dodatek kosztuje jeden punkt z puli przeznaczenia i powinien pasować do obecnego stanu gry (decyduje prowadzący).
Punkty przeznaczenia postać otrzymuje, gdy aspekt przeszkadza lub wymusza (compel) określoną reakcję. Wymuszać aspekt mogą wszyscy gracze - prowadzący, gracze innych postaci i gracz grający postać. Założenie jest takie, że gracze chcą dla swoich bohaterów kłopotów. Jeśli danemu graczowi wymuszenie nie odpowiada, może on wydać 1 punkt przeznaczenia żeby wymuszenie nie zadziałało (ale straci wtedy 2 punkty przeznaczenia -  jeden ze swojej puli i jeden, który dostałby za wymuszenie).

To wszystko żeby zacząć grać jako gracz w Fate Core. Prowadzący ma trochę trudniej, czekają go 304 strony zasad.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz