sobota, 12 stycznia 2013

Gdy już masz dość - zakończenie konfliktu

Wczoraj nie wspomniałem o ostatniej desce ratunku - ekstremalnej konsekwencji. Dzięki niej postać może zaabsorbować osiem punktów różnicy między atakiem a obroną. Koszt jest jednak poważny, gracz musi wykreślić jeden ze swoich aspektów postaci, i zastąpić go tą konsekwencją. Taka trauma pozostanie z postacią na bardzo długo, stanie się częścią bohatera.  

Gdy postać wypełniła całą pulę stresu, i wszystkie konsekwencje, to następne obrażenie wyłączy (take out) ją z konfliktu. Oznacza to, że przeciwnik dopiął swego i może teraz zdecydować jak bardzo bohater ma źle. Jeśli walka była na śmierć i życie, to przegrany traci życie. Jeśli spór rozgrywany był pojedynkiem spojrzeń, to wygrany decyduje w jaki sposób przegrany stchórzył. Dlatego opcją do rozważenia może być poddanie konfliktu.

Postacie (zarówno graczy i BNi) mogą poddać się (concede) w dowolnym momencie konfliktu. Oznacza to dwie rzeczy. Po pierwsze, gdy bohater poddaje się, otrzymuje punkt przeznaczenia i dodatkowe punkty za każdą konsekwencję, którą otrzymał. Po drugie, poddający się unika najgorszego rozwiązania konfliktu. Dalej przegrywa, ale ocalił skórę (i resztkę godności).


Przeciwnicy

Trudno o konflikt bez przeciwników. W Fate Core podzieleni oni zostali na trzy podstawowe kategorie.

1. Nieistotni BN (nameless NPC) - tych będzie w grze najwięcej. To postacie tła, bez większej motywacji. Większość z nich nie potrzebuje statystyk. Gdy zaczynają walczyć, to ich skuteczność zależy jedynie od przewagi liczebnej. Nie mogą brać konsekwencji, mają tylko od jednego do trzech punktów stresu. Skuteczny atak może wykluczyć całą grupę. Rzadko mają okazję się poddać, najczęściej od razu wypadają z gry. Ich głównym zadaniem jest zostać rozgromionym przez bohaterów - czyli pokazać kompetencje postaci.

2. Znaczący BN (supproting NPC) - do tej kategorii zaliczyć można wszystkich, którzy coś znaczą w życiu bohaterów. Mogą to być ich kontakty, przyjaciele i sojusznicy. Mogą to być wrogowie i przeciwnicy. Spotkania z nimi bohaterowie będą pamiętać. Znaczący BN jest bardziej kompetentny, ma więcej umiejętności i tak samo jak postacie graczy, dwie pule stresu i konsekwencje. Oznacza to, że będą poddawać konflikt, zbierać przeznaczenie i w najmniej oczekiwanym momencie powracać by na nowo zagrozić bohaterom.

3. Ważni BN (main NPC) - tych nie spotyka się często. To przeciwnicy w pełni gotowi na walkę, silniejsi niż pojedynczy bohater. Często otoczeni nieistotnymi ale fanatycznie oddanymi sługami. Niekiedy, zanim dojdzie do konfrontacji z ważnym BN, trzeba najpierw pokonać jego prawą rękę - znaczącego "porucznika". Ważni BN związani są z zagrożeniami, często są ich twarzami. Mają własną kartę postaci, a ich umiejętności, aspekty i wyczyny przygotowane są na poważne wyzwanie dla graczy.


Jak przetrwać konflikt

1. Przygotowanie - zdobycie przewagi przed konfliktem daje darmowe użycie aspektu sceny. Jeśli bohater szykuje przesłuchanie oskarżonego w sądzie, to będzie mu łatwiej z dobrymi dowodami. Zanim postać zaatakuje smoka, lepiej zebrać jak najwięcej informacji (np. o brakującej łusce na podbrzuszu). Sprytni gracze robią to w każdej grze fabularnej. W tej dodatkowo dostają darmowe użycia aspektów.

2. Wymuszanie aspektów bohatera - wymuszania są konieczne, by otrzymywać przeznaczenie. W czasie konfliktu dodatkowy punkt przeznaczenia czasem zdecyduje kto wygra, a kto przegra. Gra pomaga tutaj graczom - mogą zostać wymuszeni na aspektach, które sami wybrali. Wystarczy dobrać odpowiedni aspekt i następnie samemu go wymuszać. Podkładanie się gdy postać panuje nad sytuacją, zapewni przewagę w krytycznym momencie.

3. Wykorzystanie przewagi - czasem wystarczy wysoka umiejętność do ataku. Gdy jednak robi się gorąco, a przeznaczenia coraz mniej, warto stworzyć aspekt przewagi, który następnie można wywołać za darmo. W przeciwieństwie do przygotowania, kosztuje to postać akcję w wymianie. Decyzja czy warto liczyć na szczęście czy lepiej zaatakować później, ale z przewagą, to podstawa przy opracowywaniu strategii.

4. Jeśli idzie źle, czas się poddać - w każdym momencie konfliktu, przeciwnicy mogą zdecydować się na poddanie. Częściej będą to BN ale opcja jest otwarta dla graczy. Gwarancja, że można się w każdej chwili wycofać, może pomóc w  wymyślaniu naprawdę szalonych planów. Może nie jest to najbardziej chwalebne rozwiązanie ale przynajmniej postać otrzymuje dodatkowe przeznaczenie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz