wtorek, 1 stycznia 2013

"Coś Extra!" czyli o dodatkowych dodatkach

Fate Core nie jest skomplikowaną grą. Jest przykładowa lista umiejętności, przepis jak zrobić własne wyczyny i całkiem sporo informacji jak działają aspekty i przeznaczenie. I tak jest do strony 278, gdzie zaczyna się rozdział EXTRAS. Następne dwadzieścia stron to wielki poradnik pod tytułem "Jak dodać odpowiedni dla Ciebie poziom komplikacji zasad".


Extra znaczy ekstra, statysta, nadprogramowy

Nadprogramowy to słowo klucz. Nic z tego rozdziału nie jest potrzebne do gry. Większość graczy da sobie radę bez zaglądania do tych porad. Ale jeśli gracze potrzebują naprawdę fajnych magicznych mieczy,  zasad  dla sztuki walki, zdolności superbohaterów, mecha, królestw i krain, jeśli szukają czegoś wyjątkowego to własnie tu znajdą wskazówki.
Nie ma jednego systemu dla magii, potworów, sługusów i pomocników. Jest za to przepis jak tworzyć te elementy, jak wybrać dla nich ograniczenia i koszt.


Jak zbudować Podniebną Fortecę?

Potrzebny dodatek może być potraktowany jako aspekt, umiejętność albo wyczyn. 
Opcja z aspektem daje najwięcej swobody fabularnej i  jest najszybsza. Warto dodać bardziej specyficzne rodzaje wywołań i wymuszeń do nowo stworzonego aspektu.

Przykład:
Starożytna technika walki "Wściekłe pięści węża", obok zwykłych wywołań  ma jeszcze opcję
- wywołaj tą technikę, a przeciwnicy nie będą mogli sobie pomagać (czyli nie będą mogli dodawać +1 za każdego do akcji)

Umiejętności pasują do dodatków, których używa się w innej skali niż postacie. Jeśli gracze mają postacie kierowców rajdowych, to ich bolidy mogą być reprezentowane przez różne zestawy umiejętności. 

Przykład:
Lightning McQueen
Szybkość: poziom świetny
Wytrzymałość: poziom dobry

Umiejętności (albo ich drzewka) mogą też być używane do pojedynczych zaklęć:

Przykład:
Płonące dłonie
Kula ognia (wymagania: Płonące dłonie na poziomie średnim)
Armagedon (wymagania: Kula ognia na poziomie fantastycznym)

Wyczyny najlepiej sprawdzają się dla dodatków wysoce wyspecjalizowanych, gdy postać już coś potrafi ale   potrzebuje np. nowego spektrum zastosowań. Widzenie w ciemności umożliwia np. używanie umiejętności spostrzegawczości w warunkach gdy normalne użycie jest niemożliwe. Albo magiczny wytrych który potrafi otworzyć każdy rodzaj zamka, czy magiczne ostrze które zrani nawet stworzenia odporne na broń (postać wciąż używa umiejętności, odpowiednio włamanie i walka).

Dodatek może składać się ze wszystkich tych elementów

Powietrzna Forteca
Aspekty: "Największy latający statek na świecie!", Niepokonana
Umiejętności
Siła ognia: poziom wspaniały
Latanie: poziom średni
Wyczyny: 
Bombardowanie powierzchni - wydaj punkt przeznaczenia i wezwij kartografa, trzeba zmodyfikować mapę, bo miasta pod fortecą już nie ma.

Bo wszystko kosztuje

Dodatki mogą grę odmienić. Pojazdy z własnymi kartami postaci, różne skale konfliktów, super zdolności zmieniające koncepcję gry (np. podróżowanie do innych wymiarów) nawet tresowane kieszonkowe potwory bohaterów. Gra może nagle wymknąć się z pod kontroli. Z wielką mocą przychodzi wielka odpowiedzialność. Prowadzący i inni gracze mają sporo do powiedzenia, co przejdzie w grze. Najlepiej ustalić ograniczenia i pozwolenia w czasie przygotowywania świata do gry.
Dodatki zazwyczaj mają też swój koszt. Jeśli tylko jeden z graczy jest posiadaczem mecha z 5 poziomami umiejętności, dwoma aspektami i jednym wyczynem, to zazwyczaj musi "zapłacić" za to wszystko z puli swojego bohatera. Taki bohater będzie miał na starcie tylko 15 punktów umiejętności, 3 aspekty i maksymalnie 2 wyczyny (bo startowe postacie mają 20 pkt. umiejętności, 5 aspektów, i maksymalnie 3 wyczyny). Z drugiej strony, jeśli wszyscy gracze grają pilotami mecha, to pewnie każda postać otrzyma dodatkową pulę do rozdzielenia na cechy swoich maszyn.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz